یکی از مهمترین اصول مشتری مداری، ایجاد حس مهم بودن در مشتری است، برای این کار، اصولی وجود دارد:

20 اسفند 1399
یکی از مهمترین اصول مشتری مداری، ایجاد حس مهم بودن در مشتری است، برای این کار، اصولی وجود دارد:
@bazaryabimodern1987
1.   گویی او تنها مشتری شماست
اسم مشتریان زیباترین کلمه از نظر اوست. استفاده کنید
2. حل مشکل مشتری مهم است، نه ساده تر شدن کار شما
3.  ببینید هر مشتری با چه کانال ارتباطی راحت تر است
4.  کارکنان با شور و شوق را در خط مقدم قرار دهید
5. مشتری را شگفت زده کنید، کاری برایش انجام دهید که انتظارش را ندارد
بازاریابی و فروش
برای تعیین پورسانت بازاریاب و پورسانت ویزیتور باید چند درصد در نظر بگیرم؟
حقوق بازاریاب چقدر است؟
اینها سوالاتی هستند که به صورت مکرر از من می شود.
درصد پورسانت یک بازاریاب به موارد زیر بستگی دارد:
۱)قیمت محصول:
قیمت برخی از محصولات بسیار بالاست،بطوری که در نظر گرفتن حتی ۱ درصد پورسانت  مبلغ بالا و سنگینی می شود.مثل اتوموبیل های گران قیمت.یا ممکن است در هر بار فروش مبلغ بالایی معامله می شود مثل پروفیل یو پی وی سی یا آهن .معمولا در این گونه موارد درصد پورسانت کارشناس فروش  پایین تر است.
۲)تخصص مورد نیاز برای فروش محصول:
برخی از محصولات به تخصص و دانش بالایی برای فروش نیاز دارند مثل برخی از تجهیزات پزشکی.طبیعتا هرکسی این دانش را ندارد و به طور معمول باید پورسانت و درآمد بالاتری نصیب ویزیتور بشود.
۳)مدت زمان لازم برای فروش:
برخی محصولات هستند که فروش آن ها محدود می باشد و زمان زیادی می برد.مثل بعضی از دستگاه ها و تجهیزات صنعتی.حتی ممکن است یک عدد از آن ها در سال بفروش برود.پورسانت باید به گونه ای باشد که کفاف هزینه های ویزیتور را بدهد.
۴)نوع فروش:
برخی فروش ها نقدی هستند و برخی به صورت چک.ویزیتوری که بتواند نقدی بفروشد و شرکت را دچار چک و دردسر های آن نکند طبیعتا باید پورسانت بالاتری دریافت کند.
۵)سوخت چک:
پاس نشدن چک و به اصطلاح سوختن آن به عهده چه کسی است؟اگر به عهده ویزیتور باشد،پورسانت بالاتری باید بگیرد.
۶)هزینه های فروش:
یک ویزیتور به طور معمول هزینه های خاص خودش را دارد مثل: هزینه های رفت و آمد،هزینه غذا،هتل،تلفن و حتی تبلیغات.بسته به اینکه این هزینه ها به عهده شرکت باشد یا ویزیتور،درصد پورسانت متفاوت است.
۷)ویزیتور حضوری یا سیار:
برخی از فروش ها به صورت تلفنی است مثل آگهی های روزنامه ای و برخی دیگر لاجرم به صورت حضوری باید باشد.فروشنده ای که رنج سفر را به جان می خرد باید پورسانت بالاتری دریافت کند.
۸)شهری که ویزیتور در آن زندگی می کند:
پایه حقوق ها برای شهرهای مختلف متفاوت است.کسی که در تهران زندگی می کند هزینه های بالاتری نسبت به کسی که در کرمانشاه زندگی می کند دارد و باید پورسانت بالاتری دریافت کند.
۹)حقوق ثابت :
میزان حقوق ثابت چقدر است؟ بهترین حالت باری تعیین حقوق یک ویزیتور ترکیبی از حقوق ثابت و پورسانت است.ویزیتوری که حقوق ثابت بالایی دریافت می کند معمولا پورسانت پایین تری دارد.
۱۰)تجربه ویزیتور:
معمولا ویزیتور های باسابقه و قدرت مند در شرکتی مشغول به کار هستند.برای جذب این گونه افراد باید درصد پورسانت بازاریاب بالاتر باشد، تا ترغیب شوند با شما همکاری کنند.

فرمول تقریبی برای تعیین درصد پورسانت بازاریاب (ویزیتور) برای استخدام بازاریاب :
تخمین بزنید در طول یک ماه (برخی از کسب و کار ها در طول یکسال!) یک ویزیتور معمولی چند عدد محصول و با چه حجم ریالی برای ما می تواند بفروشد؟
با توجه به موارد بالا حقوق در خواستی و مورد انتظار فرد مورد نظر چقدر است؟چه قدر حقوق ثابت در نظر گرفته ایم؟ با یک معادله ساده می توان به درصد پورسانت یک بازاریاب با فروش نرمال رسید.
نکته:برای ویزیتور سقف فروش در نظر نگیرید.

یکی از زیبایی های شغل فروش و بازاریابی به این است که هیچ سقف درآمدی ندارد.برخی از صاحبان کسب و کار می ترسند و یا نمی خواهند حقوق بالا به ویزیتور بدهند! چه ایرادی دارد   اگر فروشنده توانمندی وجود داشته باشد،مبالغ بالایی بفروشد و سود خوبی نصیب ما کند و از سویی دیگر سود بالایی خود ببرد؟؟
@bazaryabimodern1987

ارسال دیدگاه

خطا ...
آدرس ایمیل وارد شده نامعتبر است.
متوجه شدم