پورسانت بازاریاب و ویزیتور
4 اسفند 1399
پورسانت بازاریاب و ویزیتورMarketing commission را می دانید چه قدر است ؟ در این مقاله نویسنده سعی دارد به راه کار برای پرداخت پورسانت بازاریاب ارائه نماید.
میزان درصد افراد و پورسانت بازاریاب و فروش به نکات زیر وابسته است:
۱- قیمت کالا و خدمات:پورسانت بازاریاب
برخی از محصولات و خدمات قیمت بسیار بالایی دارند، مثل ماشین ها و یا آهن آلات. برای درصد پورسانت بازاریاب این نوع کالاها حتی ۱% هم درصد بسیار بالایی می باشد بنابراین در این موارد درصد پورسانت فروش و بازاریابی بازاریابان بسیار کم خواهد بود.
۲- دانش فروش محصولات:
بعضی از محصولات و یا خدمات نیاز به دانش خاصی دارد، مثلاً بازاریابان محصولات پزشکی باید دانش نحوه و موارد استفاده محصولاتی را که برای آن بازاریابی می کنند داشته باشند، طبعاً پورسانت بازاریاب و فروش این افراد باید میزان بالاتری داشته باشد.
۳- مسئولیت چک های پاس نشده
چنانچه مسئولیت پاس شدن و نشدن چک هایی که از مشتریان دریافت می شود با بازاریاب و یا ویزیتور باشد باید میزان پورسانت بازاریاب نیز بیشتر شود.
۴- بازاریاب و ویزیتور مستقر در شرکت و یا سیار
فروش بعضی محصولات به صورت تلفنی می باشد، اما در مقابل فروش بعضی از محصولات به صورت حضوری است و باید ویزیتور برای فروش به سراغ مشتریان برود، بنابراین پورسانت بازاریاب که به صورت حضوری کار می کند باید بیشتر باشد.
۵- زمان مورد نیاز برای برنامه ریزی بازاریابی و بازاریابی :
بعضی از محصولات و خدمات هستند که زمان مورد نیاز برای برنامه ریزی و آموزش بازاریابی و اجرای بازاریابی آنها بسیار زیاد است مثلا بعضی از محصولات در سال ۱ عدد از آنها فروخته می شود، بنابراین پورسانت بازاریاب در نظر گرفته شده برای بازاریابی و فروش این محصول باید به گونه ای باشد که خرج بازاریاب و ویزیتور را تامین نماید.
۶- هزینه های بازاریابی:
کار ویزیتوری و یا بازاریابی بسیار پرهزینه است، گاهی برای فروش و بازاریابی یک محصول نیاز است که بازاریاب به شهری سفر کند و یا به شرکت مشتریان برود. و در هر صورت بسته به اینکه هزینه های احتمالی را کدام یک از طرفین (بازاریاب و شرکت) متحمل گردد پورسانت بازاریاب و فروش متغییر خواهد بود.
۷- مدل فروش:
بعضی از بازاریابان به صورت نقد کار می کنند و برخی دیگر به صورت چک، بنابراین چنانچه بازاریابی شرکت را دچار چالش های چک و نقد و وصول آن نکند پورسانت بیشتری دریافت می کند.
۸- میان حق الزحمه ثابت:
بهترین شیوه تعیین حق الزحمه یک ویزیتور ترکیب حقوق ثابت به اضافه پورسانت بازاریاب است، چنانچه ویزیتوری حقوق ثابت بالایی دریافت می نماید پورسانت او کاهش می یابد.
۹- سابقه کاری ویزیتور بازاریابی :
چنانچه می خواهید ویزیتور یا بازاریاب با سابقه و تجربه کاری خوبی استخدام نمایی باید پورسانت بالایی را برای او در نظر بگیرید.
۱۰- شهرستانی که بازاریاب در آن ساکن است:
اگر بازاریاب و یا ویزیتوری در تهران زندگی می کند باید میزان پورسانت بیشتری برای او در نظر بگیرید زیرا هزینه زندگی در تهران به نسبت شهرستانها بسیار بالاتر است.
اما به صورت تقریبی یک فرمول برای محاسبه میزان پورسانت بازاریاب وجود دارد که به شرح زیر می باشد.
۱- به طور حدودی محاسبه نمایند که ویزیتور شما در سال و یا ماه چه میزان فروش دارد.
۲- از بازاریاب بپرسید میزان حق الزحمه ای که می خواهد چقدر است؟
۳- حق الزحمه ثابتی که برای او در نظر دارید به چه میزان می باشد؟
با استفاده از اطلاعات بالا می توانید خیلی ساده درصد پورسانت مناسب بازرایاب را بدست آورید. البته نکته ای که بسیار در زمینه فروش لازم و واجب می باشد این است که برای بازاریابان خود سقف فروش نگذارید.
@bazaryabimodern1987
این فروشنده ها، بهتر است کم کم به فکر شغل دیگری باشند!!
4 اسفند 1399
این فروشنده ها، بهتر است کم کم به فکر شغل دیگری باشند!!@bazaryabimodern1987
فروشندگانی که به مشتری خود سلام نمیکنند و تُرشرو هستند.
فروشندگانی که پشت تلفن و هنگام صحبت با مشتری خود، لبخند نمیزنند.
فروشندگانی که روی هر شیشۀ مغازۀ خود نوشتهاند: «لطفا تکیه ندهید»، «لطفا دست نزنید»، «لطفا با خوراکی وارد نشوید»... انگار که نوشته باشند: «کلاً وارد نشوید!»
فروشندگانی که روی همۀ جنسهای مغازهشان نوشتهاند: «لطفا دست نزنید.»
فروشندههایی که وقتی خریدار از آنها میخواهد جنسی را نشانشان بدهد (معمولاً هم با لحنی تُند) میگویند: «اگر میخری
بیارم!»
فروشندگانی که به ظاهر خود نمیرسند، موی ژولیده و نامرتب دارند و بدنشان خوش بو نیست.
فروشندگانی که متناسب با شغل خود لباس نمیپوشند (مثل فروشندۀ کت و شلوارهای رسمی که شلوار جین و لباس اسپرت میپوشد و موهایش را فشن درست میکند!)
فروشندگانی که بیدلیل با خریدار صمیمی میشوند و جوک میگویند.
فروشندگانی که جلوی مشتری، با سایر همکاران خود جروبحث میکنند.
فروشندگانی که همانجا در برابر مشتری، دربارۀ کالاها و قیمتها با ویزیتورها یا نمایندگان شرکتها صحبتهایی میکنند که لزومی ندارد مشتریان در جریان آنها باشند.
فروشندگانی که اصلاً گوش نمیکنند و توجه ندارند خریدار دنبال چه نوع جنسی است و میخواهند سلیقۀ خود را به او تحمیل کنند.
فروشندگانی که خریداران را برای خرید، با اصرار زیاد و...، در رودربایستی قرار میدهند.
فروشندگانی که قسمهای الکی میخورند.
فروشندگانی که نزد خریدار، از دیگر شرکتهای تولیدی، ویزیتورها و... بدگویی میکنند.
فروشندگانی که نزد خریدار، از همکاران خود نیز بدگویی میکنند.
فروشندگانی که پس از خرید، از مشتری خود بهخاطر خریدش تشکر نمیکنند.
فروشندگانی که از بس حواسشان پرتِ چیزهای دیگر است، خریدار را مجبور میکنند یک چیز را چند بار از آنها بخواهد (حتی شده مشتری جنس را برداشته و میخواهد پولش را بدهد، بارها باید بپرسد چقدر شد تا پولش را بدهد و از مغازه برود بیرون!).
فروشندگانی که وقتی خریدار از آنها مشورت و راهنمایی نخواسته، اصرار دارند که به او مشورت بدهند و راهنماییاش کنند.
فروشندگانی که در مورد کیفیت و کارایی کالاها و یا خدمات خود، اغراق میکنند.
فروشندگانی که اگر خریدار برای یک خرید نسبتا کم، تراول ۵۰ هزار تومانی به آنها بدهد، اخم میکنند.
فروشندگانی که فکر میکنند خودشان همه چیز را بلدند و دنبال آموزشهای بیشتر نمیروند.
فروشندگانی که اگر مشتری سوالی دربارۀ جنسی داشته باشد که آنها ندارند (اما میتوانند دربارهاش راهنمایی کنند، یا مغازههای اطراف را معرفی کنند)، فقط سرشان را به علامت ندانستن بالا میبرند و به خودشان زحمت کوچکترین راهنمایی را هم نمیدهند (یا حداقل اینکه بگویند: متاسفانه من در این مورد اطلاعی ندارم).
فروشندگانی که فقط میخواهند مشتری را هیجانی کنند تا بخرد، اما اصلا توجه نمیکنند که شاید مشتری به آن کالا یا خدمات نیاز نداشته باشد.
فروشندگانی که اگر سوالات مشتری زیاد شود، از کوره در میروند.
فروشندگانی که بقیۀ پول مشتری را با کالاهای کمقیمت دیگر میدهند، اما عذرخواهی نمیکنند که چون پول خُرد ندارند مجبور به این کار هستند و حق انتخاب هم به مشتری نمیدهند.
فروشندگانی که ته ذهنشان فکر میکنند: فروش یعنی قالب کردن چیزی به دیگران.
فروشندگانی که رفقای خود را پشت دخل میبرند و در حضور مشتری، صحبتهای بیربط با هم میکنند.
فروشندگانی که ویترین و یا داخل مغازهشان شلخته است.
فروشندگانی که جنس خاکگرفته را از قفسه به مشتری میدهند و وقتی مشتری خواهش میکند آن را با یک دستمال پاک کنند یا یک کالای خاکنگرفته به او بدهند، با مشتری بحث میکنند و نهایتا با اکراه این کار را انجام میدهند
@bazaryabimodern1987
توصیه های کلیدی برای بهبود عملکرد فروشندگان و مدیران فروش در شرکتهای پخش مواد غذایی
4 اسفند 1399
⚠️⚠️توصیه های کلیدی برای بهبود عملکرد فروشندگان و مدیران فروش در شرکتهای پخش مواد غذایی @bazaryabimodern1987
1- از گذاشتن فاکتور باز و تسویه نشده جدا خوداری کنید
شاید گذاشتن یک فاکتور تسویه نشده به خاطر راحتی و اصرار عوامل فروش همچون فروشنده – توزیع – راننده و گاها سرپرستان و مدیران فروش کار آسانی باشد لیکن در صورت عدم پاسخوگیی مشتری نسبت به مطالبات خروج کالا از فروشگاه کار سختی است و بدون رضایت مشتری یا حکم قاضی شما به کالا ی خود دسترسی نخواهید داشت. . با این توصیف در فروش های غیر نقدی هرگز به امید مرجوع نمودن کالا از مشتری نباشید. به فروش های غیر نقدی توجه ویژه همیشگی داشته باشید, و تا حد امکان از فاکتور رسید ی و تسویه نشده اجتناب نمایید پس به خاطر میل به فروش سرمایه خود و شرکت را با خطر مواجه نکنید
2-مشتری بر اساس مدل رفتاری و برخوردی که شما برایش در فروش تعریف می کنید با شما برخورد می کند
همیشه مشتری شما علاقه مند است بیشترین تخفیف را از شما بگیرد و تا حد امکان بیشترین بازده زمانی را برای پرداخت با شما داشته باشد . این هنر مدیریت – مذاکره و قاطعیت شما است که چگونه در مقابل این انتظارات مشتری بایستید و به شکلی هوشمندانه هم فروش و دریافت وجوه و اسناد فروش را به بهترین شکل ممکن انجام دهید . فروشنده ای که قاطعیت و جدیت لازم در دریافت وجوه فروش را نداشته باشد قطعا با سوء استفاده مشتریان مواجه خواهد شد و تایم زیادی را درگیر مشکلات مطالبات فروش خواهد بود .
3- کنترل حساب مشتری در هر فاکتور :
چه درمقام فروشنده چه به عنوان سرپرست فروش و چه در مقام مدیر مرکز پخش و توزیع آخرین وضعیت بدهی هر مشتری را قبل از فروش جدید به وی کنترل کنید. به ویژه وضع چکهای در راه مشتریان و نحوه تسویه و مبلغ . چه بسا یک هماهنگی ساده با واحد حسابداری و مالی مرکز توزیع یا بانک عاملتان و کسب اطلاع از وضعیت آخرین چک تحویلی مشتری، شما را از مخاطرات فروش جدید به مشتریانی که هنوز چک و حساب قبلی اشان تسویه نشده آگاه نماید.
از بسیاری ازسوختی ها و کلاه بردیریها را از نحوه پرداخت چک و بررسی چکهای در جریان مشتری می توان پیشگیری کرد.
4- جلسه هفتگی بررسی مطالبات را فراموش نکنید.
حسابداری مرکز فروش و توزیع را همگام و هماهنگ با فروش نمائید. کنترل مطالبات باید مسؤولی مشخص قاطع و پیگیر در شرکت شما داشته باشد حتی اگر مجموعه بزرگ نیست و شرایط استخدام یک نیروی صرف توجیه ندارد یکی از عوامل حسابداری و فروش که نظم – پیگیری – و جدیت و اقتدار بیشتری دارد را بعنوان مسول بررسی و مدیریت مطالبات تعیین و جلسات بررسی و تحلیل مطالبات به ریاست مدیر عامل شرکت یا مدیر مطالبات حداقل به صورت هفتگی به صورت منظم برگذار نمایید. این توصیه را حتماً بکار گیرید و ظرف کمتر از یک ماه از بهبود عملکرد فروشندگان و کاهش فروش های ناموفق لذت ببرید. ثمرات رعایت این توصیه در دراز مدت بیشتر هویدا خواهد شد و تمایز عملکرد شما را با دیگر همکارانتان به خوبی نشان خواهد داد.
@bazaryabimodern1987
توصیه های کلیدی برای بهبود عملکرد فروشندگان و مدیران فروش در شرکتهای پخش مواد غذایی
22 بهمن 1399
⚠️⚠️توصیه های کلیدی برای بهبود عملکرد فروشندگان و مدیران فروش در شرکتهای پخش مواد غذایی @bazaryabimodern1987
1- از گذاشتن فاکتور باز و تسویه نشده جدا خوداری کنید
شاید گذاشتن یک فاکتور تسویه نشده به خاطر راحتی و اصرار عوامل فروش همچون فروشنده – توزیع – راننده و گاها سرپرستان و مدیران فروش کار آسانی باشد لیکن در صورت عدم پاسخوگیی مشتری نسبت به مطالبات خروج کالا از فروشگاه کار سختی است و بدون رضایت مشتری یا حکم قاضی شما به کالا ی خود دسترسی نخواهید داشت. . با این توصیف در فروش های غیر نقدی هرگز به امید مرجوع نمودن کالا از مشتری نباشید. به فروش های غیر نقدی توجه ویژه همیشگی داشته باشید, و تا حد امکان از فاکتور رسید ی و تسویه نشده اجتناب نمایید پس به خاطر میل به فروش سرمایه خود و شرکت را با خطر مواجه نکنید
2-مشتری بر اساس مدل رفتاری و برخوردی که شما برایش در فروش تعریف می کنید با شما برخورد می کند
همیشه مشتری شما علاقه مند است بیشترین تخفیف را از شما بگیرد و تا حد امکان بیشترین بازده زمانی را برای پرداخت با شما داشته باشد . این هنر مدیریت – مذاکره و قاطعیت شما است که چگونه در مقابل این انتظارات مشتری بایستید و به شکلی هوشمندانه هم فروش و دریافت وجوه و اسناد فروش را به بهترین شکل ممکن انجام دهید . فروشنده ای که قاطعیت و جدیت لازم در دریافت وجوه فروش را نداشته باشد قطعا با سوء استفاده مشتریان مواجه خواهد شد و تایم زیادی را درگیر مشکلات مطالبات فروش خواهد بود .
3- کنترل حساب مشتری در هر فاکتور :
چه درمقام فروشنده چه به عنوان سرپرست فروش و چه در مقام مدیر مرکز پخش و توزیع آخرین وضعیت بدهی هر مشتری را قبل از فروش جدید به وی کنترل کنید. به ویژه وضع چکهای در راه مشتریان و نحوه تسویه و مبلغ . چه بسا یک هماهنگی ساده با واحد حسابداری و مالی مرکز توزیع یا بانک عاملتان و کسب اطلاع از وضعیت آخرین چک تحویلی مشتری، شما را از مخاطرات فروش جدید به مشتریانی که هنوز چک و حساب قبلی اشان تسویه نشده آگاه نماید.
از بسیاری ازسوختی ها و کلاه بردیریها را از نحوه پرداخت چک و بررسی چکهای در جریان مشتری می توان پیشگیری کرد.
4- جلسه هفتگی بررسی مطالبات را فراموش نکنید.
حسابداری مرکز فروش و توزیع را همگام و هماهنگ با فروش نمائید. کنترل مطالبات باید مسؤولی مشخص قاطع و پیگیر در شرکت شما داشته باشد حتی اگر مجموعه بزرگ نیست و شرایط استخدام یک نیروی صرف توجیه ندارد یکی از عوامل حسابداری و فروش که نظم – پیگیری – و جدیت و اقتدار بیشتری دارد را بعنوان مسول بررسی و مدیریت مطالبات تعیین و جلسات بررسی و تحلیل مطالبات به ریاست مدیر عامل شرکت یا مدیر مطالبات حداقل به صورت هفتگی به صورت منظم برگذار نمایید. این توصیه را حتماً بکار گیرید و ظرف کمتر از یک ماه از بهبود عملکرد فروشندگان و کاهش فروش های ناموفق لذت ببرید. ثمرات رعایت این توصیه در دراز مدت بیشتر هویدا خواهد شد و تمایز عملکرد شما را با دیگر همکارانتان به خوبی نشان خواهد داد.
@bazaryabimodern1987
5 دلیل برای اینکه چرا مدیران جوان عملکرد بهتری دارند
20 بهمن 1399
⭕️ 5 دلیل برای اینکه چرا مدیران جوان عملکرد بهتری دارند@bazaryabimodern1987
مهارتهای دهگانه ضروری برای داشتن زندگی فردی و اجتماعی موفق:
19 بهمن 1399
⭕️ مهارتهای دهگانه ضروری برای داشتن زندگی فردی و اجتماعی موفق:۱- مهارت خودآگاهی
۲- مهارت همدلی
۳- مهارت روابط بین فردی
۴- مهارت ارتباط موثر
۵- مهارت مقابله با استرس
۶- مهارت مدیریت هیجان
۷- مهارت حل مسئله
۸- مهارتت تصمیم گیری
۹- مهارت تفکر خلاق
۱۰- مهارت تفکر نقادانه
سه گروه تنگناهای کسب و کار
19 بهمن 1399
⭕️ سه گروه تنگناهای کسب و کار@bazaryabimodern1987
◽️ شرایط کسب و کار برای بنگاه های اقتصادی دشوارتر شده است و بنگاه ها نسبت به قبل با تنگناها و موانع بیشتری مواجه هستند. بر اساس یک دستهبندی میتوان مجموع عوامل و زمینههای نامساعدکننده محیط کسب و کار در اقتصاد ایران را به سه گروه تقسیم کرد:
⬅️ گروه اول: عبارت است از مشکلات و ضعفهای تاریخی و ساختاری مانند تعدد قوانین و مقررات و تعارض آنها با کسب و کار، عدم شفافیت، انحصارات، تسلط بخش عمومی بر اقتصاد، بیثباتی اقتصاد کلان، ضعف زیرساختها، ناکارایی بازارهای مالی و نظایر آن.
⬅️ گروه دوم: عبارت است از روند رو به رشد سیاست های بیقاعده و دخالت های غیراصولی دولت در اقتصاد که به بهانه مدیریت بازار و حمایت از مصرفکنندگان صورت میگیرد ولی در عمل منجر به اخلال در بازارها و تشدید مشکلات تولیدکنندگان میشود.
⬅️ گروه سوم: عبارت است از تنگناها و مشکلاتی که در اثر تشدید تحریمهای خارجی برای بنگاههای اقتصادی بوجود آمده است؛ از قبیل افزایش نااطمینانی، موانع مبادلات بانکی با خارج، محدودیت تامین مالی خارجی، تنگناهای تجارت خارجی و مانند آن.
@bazaryabimodern1987
۵قانون موفقیت در کسب و کار از زبان مایکل گربر
19 بهمن 1399
⭕️ ۵قانون موفقیت در کسب و کار از زبان مایکل گربر@bazaryabimodern1987
هر کسب و کاری برای رونق و موفقیت، نیازمند برنامه ریزی دقیق و موشکافانه است تا پله های ترقی را یک به یک طی کند. در مطلبی که پیش رو دارید، 5 قانون موفقیت در کسب و کار را از زبان مایکل گربر ارائه شده است.
۱- معمولی ترین کسب و کار را انتخاب کنید
منظور این است که محصولات و خدماتی را بسازید و بفروشید که هرگز از مد نمی افتند. به عنوان مثال به مواردی همچون غذا، مراقبت های بهداشت، ارتباطات، پوشاک، حمل ونقل و رفاه اشاره کرد.در اینجا منظورم فقط انتخاب محصولات و خدماتی است که از مد خارج نمی شوند، زیرا مد غیرقابل پیش بینی است و یک شبه تغییر می کند و تفننی است.
شرکت های بزرگ و موفقیت در کسب و کار که محکم و استوار هستند، اساسا ریشه دار هستند.آنها فقط کارهایی را انجام می دهند که مطابق با عرف و دارای عمر طولانی باشند و آنچه ضرورت و نیاز هستند، به همان کارها می پردازند.
2- مدام در حال بهبود بخشیدن باشید
باور اکثر مردم این است که شرکت ها می میرند چون کارهای اشتباه انجام می دهند. این باور در مورد بعضی شرکت ها درست است، اما بیشتر آنها می میرند چون ساکن و ثابت هستند.
عقاید، رسم و رسوم و نحوه انجام کارها ثابت نیست و پیوسته در حال تغییر هستند، پس شرکت های ثابت و راکد هستند که رونق نمی گیرند. آنها به جای اینکه گذشته را ترمیم کنند، به گذشته خود چسبیده اند، درحالی که کسب و کار های موفق مدام در حال بازسازی گذشته خود هستند و البته بعضی شرکت های موفقیت در کسب و کار یک گام جلوتر گذاشته و امروز را گذشته فردا تصور می کنند و برای اینکه زمان را از دست ندهند امروز برای نوآوری و تغییر غنیمت می شمرند.
3- به مشتری خود گوش می کنند
با آنکه خیلی ها این قانون را قبول دارند، اما تعداد کمی آن را رعایت می کنند. شما باید به نیازهای مشتری گوش دهید، یعنی شما باید بدانید وقتی مشتری صبح بیدار می شود وقتی به بچه های خود غذا می دهد، وقتی لباس می پوشد، وقتی وظایف شغلی خود را انجام می دهد، وقتی برای صرف غذا از اداره خارج می شود و...به چه فکر می کند و در کل او ترجیح می دهد چه کاری انجام دهد. به مشتری خود توجه کنید و او را بهتر از خودتان بشناسید و از خودتان بپرسید و خودتان را جای او قرار دهید.
4- به چیزهای که می شنوید و احساس می کنید واکنش نشان دهید
اگر به اطلاعاتی که از مشتری به دست می آورید واکنش نشان ندهید، گوش دادن به مشتری و احساس کردن آن بی فایده است. در مقابل دریافت این نشانه ها شما باید واکنش نشان دهید و پاسخ هایی را به سمت مشتری روانه و این واکنش ها را تبدیل به جزییات عملی کار خود کنید.
5- عالی ترین استانداردها را برای خود بسازید باید استانداردهای کسب وکار شما معیاری برای ساخت استانداردهای شرکت های دیگر شود. یعنی شما از دیگران تقلید نکنید بلکه آنها از شما تقلید کنند.
استانداردهای شما باید آنقدر عالی باشند که هر شرکتی نتواند در کوتاه مدت با شما رقابت کند، چون شما مدام در حال بهبود آن استانداردها هستید و شرکت رقیب برای آنکه با شما رقابت کند فشار زیادی را متحمل شود
@bazaryabimodern1987
خلاقیت در تبلیغات ۵ بعد مختلف دارد که می توان در آن بخش ها تغییراتی اعمال کرد:
19 بهمن 1399
⭕️ خلاقیت در تبلیغات ۵ بعد مختلف دارد که می توان در آن بخش ها تغییراتی اعمال کرد:@bazaryabimodern1987
۵ راه شگفتزده کردن مشتریان
19 بهمن 1399
⭕️ ۵ راه شگفتزده کردن مشتریان@bazaryabimodern1987
قبل از شروع هر کاری، از خود بپرسید «آیا کاری که میکنید قابلیت تاثیرگذاری بر مشتریها را دارد؟» اگر نتوانید جواب این سوال را پیدا کنید، به احتمال زیاد کسبوکارتان مشتریان ثابتی نخواهد داشت.
تاثیرگذار بودن کسبوکارهای کوچک به قدری مهم است که باید یکی از اصلهای ارتباط شما و مشتریها باشد. چرا؟ زیرا اگر بتوانید آنها را تحت تاثیر قرار بدهید، مشتریهای ثابتی پیدا خواهید کرد که آنها نیز با تعریف کردن از برند شما باعث جذب مشتریهای جدید میشوند.
اکنون سوال اینجاست که چگونه مشتریها را تحت تاثیر قرار دهید؟ اگر شما مشتریهایتان را بشناسید، متوجه میشوید چه چیزی آنها را شگفتزده میکند. با توجه به نکات زیر، شما میتوانید عامل تاثیرگذار مخصوص کسبوکار خود را پیدا کنید.
1️⃣ استفاده از دستخط خودتان
چه چیزی به مشتریها نشان میدهد که شما برای آنها وقت بیشتری گذاشتهاید؟ یک دستنوشته! ما این روزها به ندرت یادداشت یا دستنوشته دریافت میکنیم؛ اما حتما به یاد میآورید که وقتی از دوستان کارت پستال یا نوشتهای دریافت میکردید، چقدر هیجانزده میشدید. «ایتسی» سفارش من را با این یادداشت تحویل داد: «ممنون کیمبرلی، امیدوارم از خریدت لذت ببری!» من بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و به سرعت عکسش را در «اسنپ چت» به اشتراک گذاشتم. این کار نیازمند اختصاص دادن وقت بیشتر برای هر مشتری است اما نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت.
2️⃣ اهمیت بستهبندی
در سال ۲۰۱۶، ۵۱ درصد از خریدها به صورت آنلاین بود. سفارشهای آنلاین باید برای مشتریها ارسال شوند، بنابراین بستهبندی آنها باید متفاوت باشد. کاری کنید که باز کردن بستهبندی به یک لحظه خاطرهانگیز تبدیل شود. زمانی که از یک شرکت محلی جواهری خریدم، آن را در یک کیسه کوچک که در جعبهای براق قرار داشت، به همراه یک بروشور کوچک درباره شرکت و چند برچسب تحویل دادند. همه چیز طوری طراحی شده بود که باز کردن بستهبندی را جذابتر کند. شما هم با دقت در بستهبندی میتوانید مشتریها را تحت تاثیر قرار دهید.
3️⃣ اعتماد به مشتری
گاهی اوقات اعتمادکردن به مشتریها میتواند بهترین راه برای تحت تاثیر قرار دادن آنها باشد. سرپرست بازاریابی ما، کوین اسرج، یک آباژور از یک شرکت لوازم خانگی خریده بود؛ بعد از باز کردن بستهبندی متوجه شد یکی از پایهها کمی آسیب دیده است؛ او با شرکت تماس گرفت، در حالی که هنوز تردید داشت، زیرا به احتمال زیاد باید برای برگرداندن آن بسته بزرگ به شرکت هزینهای پرداخت میکرد: اما در کمال تعجب آنها جنس جدیدی ارسال کردند و جنس قبلی را برای اثبات از مشتری نخواستند. آنها همه چیز را برای مشتری آسان کرده بودند. واضح است که این کار هر کسی را تحت تاثیر قرار میدهد و او را برای خریدهای بعدی مشتاقتر میکند.
4️⃣ هدیهها تاثیرگذارند
مردم عاشق وسایل مجانی هستند، اما تاثیر یک هدیه دور از انتظار و هوشمند بسیار بیشتر است. سال گذشته یکی از دوستانم دندان عقلش را کشیده بود. کشیدن دندان معمولا تجربه جالبی نیست اما بستهای که در روز بعد دریافت کرد این تجربه را برای او کمی خوشایندتر کرد. درون بسته یک کارت هدیه ده دلاری برای خرید ماست یخزده و یک یادداشت از دندانپزشکش بود. او نوشته بود که ماست یخزده به بهبود درد لثههایش کمک خواهد کرد. حتما شما میتوانید واکنش ما و دوستم را تصور کنید، بله ما بسیار شگفتزده شدیم.
5️⃣و حالا کمی تفاوت
مردم زمانی تحت تاثیر قرار میگیرند که شما کارهای معمولی را به صورت خارقالعاده انجام دهید. همه ما از خراب شدن وسیله محبوبمان پس از کمی استفاده نا امید میشویم. معمولا مشتری باید به دنبال رسید خرید بگردد تا اگر کالا هنوز شامل گارانتی میشود آن را تعویض کند. اما یک کارخانه چاقوسازی در سندیگو (این کارخانه متعلق به دو فرد با تجربه است که برای ارتش چاقو میسازند) عکسالعمل متفاوتی دارد؛ آنها به محصولات خود اعتماد زیادی دارند، بنابراین چاقوهای آنها گارانتی مادامالعمر دارند؛ آنها با این تفاوت مشتریها را تحت تاثیر قرار میدهند.
@bazaryabimodern1987